Organska proizvodnja predstavlja povratak čoveka prirodi i u potpunoj je saglasnosti sa savremenim principima zaštite životne sredine. Organska biljna i stočarska proizvodnja su u neraskidivoj sprezi; jedna bez druge su neizvodljive.
Organska hrana je zdravstveno vrednija od proizvoda iz konvencionalne poljoprivrede i prerade pa je stoga i tražnja za njom u porastu. Usled povećanja tražnje, povećava se iz godine u godinu i ponuda organske hrane.
Organska proizvodnja se odvija pod strogo propisanim uslovima i uz strogu kontrolu od strane za to ovlašćenih organizacija.
Svetski trendovi u organskoj proizvodnji
Prema godišnjem izveštaju švajcarskog instituta FiBL u 2009. godini organska poljoprivreda se brzo razvija u celom svetu. U 2007. godini organska poljoprivreda evidentirana je u 141 od 196 država sveta, a sa 32,2 miliona hektara organskog poljoprivrednog zemljišta upravlja više od 1,2 miliona proizvođača. Pored organskog poljoprivrednog zemljišta u svetu ima 0,4 miliona hektara sertifikovane organske akvakulture. Vrednost organske proizvodnje globalnog tržišta je bila 60 milijardi dolara u 2007. godini.
U svetu se u 2007. godini organskom poljoprivredom bavilo 633.891 sertifikovanih gazdinstava. Broj nesertifikovanih gazdinstava, koja se bave organskom poljoprivredom, je daleko veći, naročito u zemljama u razvoju. Najviše organskih gazdinstava imaju Latinska Amerika (32%) i Evropa (28%), dok ih je najmanje u Severnoj Americi (2%) i Okeaniji (1%).
Evropski trendovi u organskoj proizvodnji
Brzi razvoj organske poljoprivrede u gotovo svim evropskim državama datira od početka 1990-tih godina. Godišnji rast tržišta organskih proizvoda u Evropi iznosi između 10-15%. Prodaja organskih proizvoda u Evropi je oko 16 milijardi evra u 2007. Najveći tržište organskih proizvoda u 2007. je u Nemačoj sa prometom od 5,3 milijardi evra (2008: 5,8 milijardi evra), a slede Velika Britanija (2,6 milijarde evra), Francuska i Italija (obe 1,9 milijardi evra).
Pravni okvir organske poljoprivrede u EU
EU prednjači u svetskoj organskoj poljoprivredi i proizvodnji organske hrane zahvaljujući:
- stalnoj financijskoj podršci (dodela bespovratnih sredstava u sklopu državnih i regionalnih programa ruralnog razvoja);
- stabilnom pravnom okviru i pravnoj zaštiti proizvođača organske hrane od nelojalne konkurencije;
- Evropskom akcijskom planu;
- nacionalnim akcijskim planovima za organsku poljoprivredu i proizvodnju organske hrane
IFOAM, međunarodna federacija organskih pokreta za organsku proizvodnju je prva donela osnovne standarde za organsku poljoprivredu. Ovi standardi su osnova razvoja organske poljoprivrede u mnogim zemljama sveta i prethode donošenju nacionalnih propisa i standarda.
Evropska zajednica je donela Uredbu (EEC) br. 2092/91, kojom su propisana pravila proizvodnje, obeležavanja i kontrole organskih poljoprivrednih proizvoda. Uredba je doživela brojne izmene i dopune i 2007. ukinuta:
- (EC) br. 1935/95
- (EC) br. 1804/1999;
- (EC) br. 223/2003;
- (EC) br.392/2003;
- (EZ) br. 889/2008
- (EZ) br. 834/2007
Zatim su donesene izmene i dopune, koje se tiču uvoza iz trećih zemalja, a sadržane su u propisima:
- (EC) br. 94/92;
- (EC) br. 3457/92;
- (EC) br. 529/95;
- (EC) br. 1788/2001.
Regulativom (EZ) br. 1918/2002 izvršene su izmene i dopune Uredbe (EC) br. 1788/2001 i utvrđuje detaljna pravila za implementaciju odredaba u vezi sertifikata inspekcije za uvoz iz trećih zemalja.
U martu 2000. ustanovljen je zaštitni znak Evropske Komisije za dobrovoljno obeležavanje organskih proizvoda, a upotreba znaka definisana je Uredbom (EC) br. 331/2000 .
U junu 2007. u Evropskom savetu ministara poljoprivrede konačno je bio postignut dogovor o novoj Uredbi (EC) br. 834/2007 o organskoj proizvodnji i označavanju organskih proizvoda, kojom se opoziva Uredba br. 2092/91. Ova nova Uredba sadrži jasno definisane ciljeve, načela i opšta pravila organske proizvodnje. Stupila je na snagu 1. januara 2009. s tim da će neka pravila vezana za obeležavanje stupiti na snagu 1. jula 2010. godine.
2008. godine su usvojene i dve Uredbe Komisije, koje uređuju organsku proizvodnju, uvoz, distribuciju kao i obeležavanje organskih proizvoda:
- (EC) br. 889/2008 od 5. septembra 2008. sa detaljnim pravilima o proizvodnji, označavanju i kontroli-nadzoru;
- (EC) br. 1235/2008 od 8. decembra 2008. sa pravilima o uvozu organskih proizvoda iz trećih zemalja.
U sklopu Evropskog akcijskog plana Evropska komisija je 2008. pokrenula promotivnu kampanju organske poljoprivrede i proizvodnje hrane. Pod sloganom “Organska poljoprivreda-dobra za prirodu, dobra za tebe”, promotivna kampanja ima za cilj informisanje potrošača o značaju i dobrobitima organske poljoprivrede i proizvodnje hrane. Fokus kampanje je podizanje svesti potrošača i prepoznavanje organskih proizvoda na tržištu. Prvenstveno je namenjena mladim ljudima i deci kao nosiocima ideje o organskoj proizvodnji i ekološkim principima u budućnosti.
Autor: MPG71
Tatjana, hvala na podršci!
Svaka roba ima kupca. Ova je najbolja i trebalo bi da bude skupa. Problem je što uvek postoje posrednici koji su uglavnom alavi.
Tačno je da svaka roba ima svoga kupca bila ona sa niskom ili visokom cenom.
U lancu od proizvođača do potrošača puno je posredničkih ruka, koje skidaju kajmak.
Marko, hvala na podršci. Pozdrav!